Raport podsumowujący przeprowadzone konsultacje
dotyczące aktualizacji załącznika nr 5 do Umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. Kryteriów wyboru operacji wraz z procedurą ustalania lub zmiany kryteriów
Uzasadnienie konieczności wprowadzania zmian:
Doprecyzowanie/zmiana niektórych kryteriów jest spowodowana rekomendacjami wydanymi przez Urząd Marszałkowski do lokalnych kryteriów wyboru operacji. W związku z tym Zarząd przygotował projekt zmian w lokalnych kryteriach. Zmiany dotyczą wszystkich przedsięwzięć. Propozycje zmian związane są też z osiąganiem przez LGD założonych w Lokalnej Strategii Rozwoju wskaźników.
Uwagi i opinie można było składać poprzez wypełnienie formularza konsultacyjnego i przekazanie go w nieprzekraczalnym terminie do dnia 11 grudnia 2018 (wtorek) włącznie:
Informacja o rozpoczęciu konsultacji została opublikowana na stronie internetowej Stowarzyszenia w dniu 6 grudnia 2018r. Dodatkowo informacja została przekazana pocztą mailową do osób, znajdujących się w bazie mailowej Stowarzyszenia.
W odpowiedzi do biura LGD wpłynął formularz konsultacyjny złożony drogą elektroniczną przez Gminę Mogilno.
Przedmiotowe uwagi zostały poddane pod dyskusję Członkom Stowarzyszenia podczas Walnego Zebrania Członków, które odbyło się w dniu 13 grudnia 2018 roku.
W toku dyskusji ustalono, że uwagi złożone przez pracowników Gminy Mogilno zostają odrzucone.
Uzasadnienie odrzucenia:
1. Czas realizacji operacji- uwaga nie dotyczyła propozycji zmiany kryterium. W propozycji kryterium skonkretyzowano jedynie sposób liczenia czasu realizacji, natomiast zgłoszona uwaga dotyczyła wydłużenia tego terminu.
2. Liczba osób korzystających z ogólnodostępnych obiektów infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej- w związku z dużymi nakładami finansowymi ponoszonymi na budowę/przebudowę ogólnodostępnych obiektów infrastruktury zasadne jest, aby z takich obiektów skorzystało jak najwięcej osób. Zakłada się, że obiekty te będą miejscem do aktywizacji ogółu społeczności bez podziału na poszczególne sołectwa. Obiekty te nie mają być ‘’martwe”, a obowiązkiem beneficjenta jest zaplanowanie takich działań aktywizacyjnych, które przyczynią się do osiągnięcia zaplanowanego wskaźnika.
3. Liczba nowych lub przebudowanych obiektów infrastruktury: turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej- biorąc pod uwagę poziom realizacji założonych w LSR wskaźników zasadne jest utrzymanie propozycji zmian kryterium. Przy ostatniej zmianie Planu działania udało się zmniejszyć zaplanowany do osiągnięcia wskaźnik z 24 obiektów na 15. Niestety mimo tak znacznej zmiany nadal do osiągnięcia pozostało 8 obiektów. Stowarzyszenie nie może ryzykować nieosiągnięcia tej wartości, ze względu na kary finansowe, jakie mogą zostać nałożone przez ich nie osiągnięcie.
4. Liczba osób korzystających z obszarów zrewitalizowanych- w związku z dużymi nakładami finansowymi ponoszonymi na tego typu przedsięwzięcia zasadne jest, że z obiektów skorzysta duża liczba osób. Zmniejszenie liczby osób może skutkować zbyt małą interwencją oraz zbyt dużymi kosztami zintegrowanej z projektem inwestycji. Powstające obiekty mają być dla ogółu społeczeństwa, a wzrost wskaźnika nie jest aż tak wysoki by nie można było go osiągnąć.
5. Liczba przedsiębiorstw ulokowanych na zrewitalizowanych obszarach-
do przedmiotowego kryterium dodano jedynie definicję wskaźnika tak, aby ułatwić beneficjentowi zrozumienie przedmiotowego kryterium. Uwaga, która wpłynęła do biura LGD nie dotyczyła tej treści.